Monty's kastje

Home Binnen Kweken Kweekverslagen Binnen Monty's kastje

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 108)
  • Auteur
    Berichten
  • #1513
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High!

    Ik zal een kweekverslagje bijhouden hier hoe het me vergaat onder led. Veel gekweekt onder HPS in het verleden maar ook onder tl , spaarlampjes en t-neon. Maar nu dus onder cobledjes. Specifieker de RUBOL MCP 6 met 90CRI, 3500Kelvin ledjes erin. Die dan int totaal 225 watt uit de stekker trekken. Het gebeurt allemaal in een g-tool 600 bonanza kastje. Ze staan nu nog in kleine potjes in gewone potgrond van de supermarkt. Kwa growmixen heb ik in het verleden al van alles geprobeerd maar om te kiemen doen ze het ook prima in gewoon goedkope potgrond is mijn ervaring. Ik had 15 zaden laten kiemen, gewoon in de potgrond geduwd zonder voorkiemen en ze kwamen ook alle 15 mooi op. Eén kiempje had de “chinese ziekte” helemaal geel en erg traag. Dat zaadje was waarschijnlijk niet zo goed gelukt dus dan begin ik meteen met selecteren, hup eruit ermee. Er staat nog een trage bij die er waarschijnlijk ook snel uitgaat.

    Ik maak al jaren mijn eigen zaaigoed omdat ik de prijzen van de zaden gewoon absurd vind. Van de 14 overgebleven zaden hoop ik 4 mooie vrouwen te selecteren die door mogen. Omdat ik met regular zaden werk zullen er ook zeker een boel kerels tussen zitten dus die vallen sowieso ook nog af. Als we een week of drie onderweg zijn zaai ik dan alweer een nieuwe batch. Alles gaat dus van zaad af op 12/12. Als de kerels  en de afvallers eruit zijn heb ik immers weer wat plaats.  Omdat ik stop gelegen heb duurt het nu wel even voor het kastje op deze manier weer helemaal vol staat maar eenmaal op gang schuif ik dus de planten door naar 1 kant van de kast en zaai ik om de 3 weken zoiets bij. Voordeel hiervan is dat ik geen rekening hoef te houden met bloeiweken en sativa’s en indica’s in de zelfde ruimte kan groeien en bloeien .

    Ik oogst er dan ook steeds maar 2 tot 4 planten per 2 tot 4 weken maar er komen dus geregeld jonge spruitjes bij. Ik houd ook niet zo van knip marathons dus op 12/12 en doorschuiven bevalt mij prima. Om de paar weken een paar plantjes knippen maar ook steeds nieuw jong spul.

    Voor het kiemen en groei is deze 225 watt ruim voldoende denk ik. Eenmaal de bloei er aankomt hang ik er misschien een tweede MCP 6 bij maar dat moeten we nog bezien. Na opstarten had ik wel snel een aardig hoge temperatuur 30+ maar het bleek dat mijn filter wel erg verstopt was met stof dus maar snel een nieuwe besteld. Zonder filter zakte de temp al gauw terug naar 24 a 25 graden. Vooralsnog ben ik dus best tevreden met mijn nieuwe ledpaneeltje.

    Tot er weer wat spannends gebeurt,

     

    Grtz, Monty.

    3+
    #1514
    Haze
    Bijdrager
    507 Reputatie punten

    Nice, leuk elke paar weken beetje oogsten!

    Ben benieuwd, blijf je volgen!

    Success :good:

    0
    #1516
    De Warmoezenier
    Sleutelbeheerder
    443 Reputatie punten

    Ik schuif me krukje er gezellig bij, zet hem op @monty!
    Leuk om straks je doorschuif systeem in actie te kunnen zien! :yahoo:

     

    Admin GrowSolutions.nl

    0
    #1517
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    We zijn een paar dagen verder. Ze zijn hier net wakker. Zometeen fim ik de kopjes eruit bij de plantjes die aan node 4 beginnen. Waarom? omdat het kastje erg laag is.  En die achterblijver zal ook de eindstreep niet gaan halen.

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Monty.
    2+
    #1521
    Test@
    Moderator
    368 Reputatie punten

    Man man man Monty op LED!  Dat ik dat nog mag meemaken :heart:

    Mijn opblaasbaar zetelke staat ook, nu zien dat ik er weer geen gat in brand.

    Groetjes

    Test@

    0
    #1527
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    Alles op de nakomer is gefimed gister. ! plantje gaat van 1 vinger op node 1 naar 3 vingers op node 2 meteen door met 7 vingers op node 3. Dat zal wel een dame worden. :yahoo:

    2+
    #1800
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

    Weldra zullen de planten hun sexe gaan tonen. Zoals jullie op de foto  kunnen zien staan er  3 langere slungels die veel langere internodes maken en maar weinig investeren in het blad. Hoogstwaarschijnlijk worden dat mannen. Een man wil snel boven de rest uit om te kunnen stuiven en de aanmaak van stuifmeel kost natuurlijk ook veel minder energie dan zaden maken en laten rijpen. Daarom investeert een man ook veel minder in bladaanmaak dan een vrouw. Je kan dus doorgaans al aan de bouw van de plant een beetje aflezen of het mannen en vrouwen worden. Er staat ook een hele trage tussen die half zo snel groeit als de rest. Tot nu toe heb ik dat allemaal laten staan maar deze zullen dus sowieso niet door de selectie komen.

    Zoals jullie misschien wel al gezien hebben is alles gefimd. De meeste fimmen zijn echter niet zo goed gelukt waardoor het gewoon een top is geworden, ook niet erg. Verder heb ik de onderste zij-vertakkingen van node 1 weggenomen. Deze zijtakken worden niet echt goed gevoed door de plant en dat geeft doorgaans toch enkel wat fluf omdat ze veel minder suikers krijgen dan de bovenliggende en in de schaduw staan van alles wat er boven gegroeid is. Zonde om haar daar veel energie in te laten steken, dus die gaan er hier altijd af.
    Door te fimmen of te toppen verstoor je in feite de hormoonbalans in de plant. Zonder te top krijgt de bovenste groeipunt in een plant de meeste suikers (apicale dominantie) en word onder invloed van auxine de uitgroei van de zij-vertakkingen op de onderliggende nodes sterk geremd. Auxine word in de bovenste jonge blaadjes aangemaakt (de nodes die zich aan het vormen zijn in de groeipunt) en word dan omlaag vervoerd richting de wortels. In de wortel stimuleert auxine de wortelaanmaak. Auxine zorgt o.a ook voor celstrekking en heeft nog meerdere functies in een plant maar bpaalt dus ook apicale dominantie. Als je topt neem je dus tijdelijk de productieplaats van auxine weg en hierdoor word de apicale dominantie opgeheven en groeien de onderliggende zijscheuten veel sneller uit. In feite doen er nog een heleboel andere plantstuurstoffen zoals cytokininen en gibberellinen mee in dit proces maar om het eenvoudig te houden hield ik het voor nu enkel even bij auxine. De getopte scheutjes en de topjes van de onderste vertakking die ik wegnam gooi ik altijd in mijn gieter om er een thee van te laten trekken. Een goedkopere wortelsimulator bestaat er niet :-)

    Ik wil ook wel iets dieper ingaan over plantstuurstoffen  maar dat zal ik dan in een apart topic doen.

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 4 weken geleden door Monty.
    2+
    #1808
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again

    ,

    Omdat ik binnenkort zekerheid verwacht m.b.t. de sexe als ze voorbloei gaan tonen ben ik vanavond begonnen met het voorbereiden van me grond.

    Van een één jaar oude composthoop die meermaals gedraaid werd en die opgebouwd werd met een heleboel stro, hooi en groenafval (uit een biologische groentetuin) met daartussen paardenvijgen, koeienflaters, schapen en alpaca uitwerpselen, kippenstrond, konijnenkeutels, varkensdrollen, eenden en ganzen schijt en cavia bolussen en uiteraard ook nog een boel wormenmest, pissebedpis en de uitscheidingen van vele andere kleine beestjes, ben ik gaan zeven tot ik een mooi rulle en luchtige compost over hield.

    na een jaar en meermaals met noeste arbeid keren ziet dat er dan zo uit.

    Uitgezeefd wat ook een boel werk is heb je dan dit als resultaat.

    Hier kap ik nog wat Oergesteentemeel Mearlen wat betoniet en wat vijverbactoos doorheen. Dat moet dus de basis worden waar ze op gaan bloeien.

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 4 weken geleden door Monty.
    3+
    #1816
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

    Vanavond nog wat grond zitten zeven en mengen en zitten sexen.

    4 dames uitgekozen die ik heb verpot in vilten potten van een litertje of 30,  2 per pot. Krijg je dan geen wortel-concurentie Monty? Jawel zeker en vast. Maar misschien knip ik 1 van de twee nog wel af als de bloeiontwikkeling mijn niet aanstaat. Van de 14 had ik 4 duidelijke kerels. Die liggen al in de vuilbak. het achterblijvertje ging sowieso niet door en er staan er nu nog 5 die me kwa bouw niet zo aanstonden en/of waar de voorbloei nog geen definitief uitsluitsel van liet zien. Deze liften nog een dagje mee in de kast omdat ik nog plek genoeg heb. Normaal waren deze dus ook naar de plantjeshemel gegaan. Morgen nog eens goed kijken en overpeinzen of ik er niet toch nog 2 uit selecteer.

     

    Grtz. B-)

     

    0
    #1835
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High Again,

    In het onderstaande stuk wil ik een aantal veel gemaakte misverstanden en denkfouten belichten die ik regelmatig tegen kom in onze hobby. Ik leest overal over plantvoeding, het staat op de etiketten en in bijna alle stukken die je over planten leest maar is dat wel correct? Planten maken namelijk zelf hun eigen voeding (suikers) aan via fotosynthese! Deze suiker (sucrose) is de energiebron van de plant voor de ademhaling (respiratie) levert de energie voor allerlei processen in de plant en is de motor achter de groei. Om te groeien, of anders gezegd om te bouwen heb je bouwstoffen nodig. Wat men dus als voeding benoemd zijn in feite bouwstoffen. Zie het als een huis bouwen. De stenen die daarvoor nodig zijn, zijn bouwstoffen en de energie om die stenen tot een muur te metselen is de metselaar. Je kunt suikers in een plant dus vergelijken met een metselaar en de stenen die benodigd zijn met de bouwstoffen. We voegen dus geen voeding toe aan het medium maar bouwstoffen! Verder zal ik het nog even willen hebben over blad wegnemen en toppen in het licht zetten. Daarvoor is wel een beetje basis biologie nodig. :mail:

    Hoe komen deze bouwstoffen nu op de plek waar ze nodig zijn?

    Hiervoor moeten we terug naar een stukje basis biologie. Door via het blad te verdampen kan een plant “drinken”. Verder levert worteldruk een kleine bijdrage een het kunnen drinken  maar dat is maar zeer gering bij cannabis. Het water wordt dus als het ware omhooggetrokken in de plant omdat het blad verdampt. Dit gaat via de houtvaten (xyleem). Houtvaten beginnen net boven de worteltop en eindigen onder de groeipunt en in elk blad. Planten “drinken” dus enkel via het worteltopje en een heel klein stukje daarna en kan ook enkel daar bouwstoffen opnemen. Al de rest van de wortel is enkel een transportmiddel. De opname van water en bouwstoffen gaat dus via de wortelpuntjes van de haarworteltjes. Vanaf daar moet het naar de houtvaten. Op weg daar naar toe kan het water drie routes volgen te weten: tussen de cellen door (een plant heeft daar weinig invloed op), ten tweede van cel tot cel, maar niet via het celvocht en ten derde van cel tot cel, via het celvocht (en de vacuole). De plant kan dit wel sturen. Bij een hoge bodem ec kost dit haar flinkwat energie! Via deze 3 wegen kan dus water aankomen bij een verkurkte laag cellen rond de houtvaten. Alle water moet door deze heen. De plant heeft hier wel wat controle over de hoeveelheid water en bouwstoffen die er doorgelaten worden! Staat je plant met omhoog geklapte bladranden, een teken dat ze overmatig verdampt en als reactie hierop haar huidmondjes sluit om niet te verwelken dan stopt dus ook de bouwstofopname en ook de fotosynthese. Er komt immers geen co2 binnen. De metselaar en de handlanger die de stenen aanvoert hebben schafttijd! Je plant staat te niksen. Lampje omhoog dus.

    Eenmaal in het houtvat aangekomen gaat water met bouwstoffen omhoog, dat is eenrichtingsverkeer. Omdat de mate van verdamping dus de hoofdmotor is achter het kunnen drinken krijgen sterk verdampende delen dan ook het meeste water en bouwstoffen. Als bijverschijnsel kunnen dus bij een te sterke verdamping, weinig verdampende delen zoals je toppen te weinig bouwstoffen krijgen met name bij calcium zie je dit wel eens in bloeiweek 4 a 5.

    Nu komen we bij de eigenlijke voeding van de plant, de suikers.

    Suikers gaan via de zeefvaten. Netto positieve fotosynthese vindt plaats voor meer als 2/3 volgroeide bladeren. Het volgroeide blad wat in het licht staat gebruikt een deel zelf voor ademhaling en onderhoud maar het maakt meer suikers aan dan het zelf nodig heeft. Deze suikers die het blad te veel heeft gaan via de zeefvaten naar andere delen van de plant die zelf te weinig suikers kunnen maken. Behalve suikers vervoeren de zeefvaten nog ook andere stoffen zoals aminozuren en dus ook water. Niet of weinig verdampende delen zoals de toppen krijgen dus het grootste deel van hun water via de zeefvaten. Zeefvaten bestaat uit levende cellen en het transport kan alle kanten op.

    Een voor meer als 2/3 volgroeid blad heeft dus netto fotosynthese over en dus suikers over. Het zijn dus de voedingsbronnen van de plant. Deze suikermakers noemt men ook wel een source-blad. Source-bladeren zijn dus volgroeide bladeren boven in de plant die volop licht vangen. Alle andere delen van een plant maakt in feite minder suikers aan dan dat ze nodig hebben en noemen we een sink . Sink betekend is het Engels afvoerputje. De overtollige suikers van de source-bladeren gaan dus richting de sink-organen van een plant. Jong onvolgroeid blad, Volgroeid blad wat erg weinig licht vangt ,de stam en stelen, bloei en eventuele zaden, de wortel zijn dus allemaal sinks en trekken allemaal suikers naar zich toe. De gezamenlijke trekkracht is meestal veel groter dan de productie van suikers. Er is dus sterke concurrentie in de plant om de suikers. Wie het hardst kan trekken, krijgt het meest.

    Nu wordt het iets ingewikkelder maar voor een goed begrip hoort dit stukje er wel bij.

    Een jong blad produceert zelf dus nog niet genoeg om goed te kunnen groeien. Als het jonge blad meer uitgroeit, heeft het minder suikers van elders nodig en produceert het zelf steeds meer. Het wordt dus een source. De omslag vindt plaats als het blad ongeveer 1/2 tot 2/3 van de uiteindelijke grootte heeft bereikt. Om geproduceerde suikers (meestal sucrose) van de source-bladeren naar elders te vervoeren, moeten ze in het zeefvat “geladen”  worden. De suikers kunnen het celmembraan niet vanzelf passeren er zijn “bewaakte poorten”. Door die poorten kunnen suikers actief in het zeefvat gepompt worden.

    De zeefvat-cellen stoten eerst zuur-ionen (H+) uit, een actief proces dat energie kost. Zo ontstaat er een verschil in de concentratie van h+jes. Buiten het zeefvat zijn nu veel meer zuurionen dan in het zeefvat. Het H+ wil terug, maar dat kan niet omdat de membraan gesloten is. Terug kan alleen via de “poorten”. Zoon poortje is in feite een transporteiwit in het membraan. Het H+je bindt daaraan vast. Maar pas als er ook een suikermolecuul bindt, klapt het eiwit om en zijn zuurion en de suiker in het zeefvat aangeland. De poort heet de H+ – sucrosepomp. Prachtig he hoe dat allemaal werkt. Door dit proces neemt de concentratie sucrose in het zeefvat steeds verder toe. Een vloeistof met een hogere concentratie aan opgeloste stoffen trekt door het celmembraan heen water uit naburige cellen aan (osmose). Hierdoor ontstaat er een druk, wat vanzelf transport van het water en suikers op gang brengt. Bij een sink aangekomen gebeurt precies het omgekeerde proces via de H+ – sucrosepomp. De suikers worden hier “uitgeladen”.   Nu zijn er meestal veel meer poortjes  beschikbaar voor het uitladen dan voor het inladen. Vertaald betekend dit dus dat de totale sinksterkte veel groter is dan de totale sourcesterkte.

    Fotosynthese, laden en uitladen van de zeefvaten zijn niet zo temperatuurgevoelig, maar de processen nà het uitladen wel. De suikers moeten in de ontvangende cellen ingebouwd worden tot nuttige delen. Daaraan komen veel enzymen te pas en enzymatische processen verlopen bij hogere temperaturen duidelijk sneller. Als de processen ten gevolge van lage temperatuur erg langzaam verlopen, remt dat het uitladen van suikers uit het zeefvat. Het systeem loopt vast, inladen heeft ook geen zin meer. Omdat de fotosynthese wel doorgaat (niet zo temperatuurgevoelig) komen er steeds suikers bij. De suiker-concentratie in de producerende cellen loopt op en dat is het signaal om in die cellen zelf te gaan opslaan. De suikers worden in de bladgroenkorrels zelf opgeslagen, in de vorm van zetmeel. Als dat veel gebeurt, tast het de fotosynthese zelf aan! Donkergroen blad is nadelig!
    Er moet dus altijd een balans zijn tussen source en sink. Als je de temperatuur verhoogt, verstoor je de balans, want daardoor gaat de sinksterkte omhoog. Met meer licht of CO2 bevorder je juist de sourcesterkte. Om de balans te herstellen moet de temperatuur dus omhoog bij meer licht en/of meer CO2.

    De plant kan op veel manieren de fotosyntheseproducten kwijt. De sinksterkte is immers in het algemeen veel groter dan de sourcesterkte. Als de plant nog niet in bloei is, stuurt ze de overtollige suikers wel richting stengels of wortels en jong blad. Die worden dan zichtbaar dikker en groter. De plant kent ook specifieke opslagmogelijkheden in stengel en wortel om het teveel aan suikers tijdelijk te parkeren, in de vorm van zetmeel. Die voorraden kunnen later via zeefvaten weer aangesproken worden als de fotosynthese niet voldoende is.

     

    Is bladsnoei dus verstandig?

    Je leest of hoort wel eens vaker dat men flink wat blad wegneemt om de toppen mooi in het licht te krijgen maar deze mensen hebben dus helemaal niks begrepen van bovenstaande verhaal. Toppen zijn en blijven flinke sinks! Ze zullen hard aan de suikers blijven trekken maar de bron van de suikers hebben ze weggenomen :-(   :negative: . Daarnaast is er nog het feit dat elk wondje een open deur is voor schimmelsporen die daar heel makkelijk de plant in kunnen. Daar merk je in eerste instantie helemaal niks van maar de schimmel zit dan dus al in je plant. Hier word deze wel actief door de plant geremd en ingedamd en zul je ook weken lang hier geen gevolgen van zien. Pas als de weerstand van de plant afneemt, einde bloei kan het dan plots tot een botrytis uitbraak komen en ja dan zijn de rapen gaar :wacko: .

    Veel slimmer is het om sinks te gaan wegnemen in plaats van source-blad. Volgroeid blad onder een dicht scrogveldje zijn in feite ook weer terug sinks geworden. Ze verbruiken meer suikers dan ze kunnen aanmaken  in de schaduw. Hier zou je er dus ervoor kunnen kiezen om ze wel weg te nemen en het schimmel risico op de koop toe te nemen. Maar zoon volgroeid blad is ook een bron van mobiele voedingselementen. Bij te korten in de top van de plant zal de plant deze mobiele voedingselementen gaan transporteren vanuit deze bladeren , die dan vergelen, naar delen boven in de plant. Ik laat ze dus lekker zitten tot de plant ze leeg getrokken geeft en zelf afkurkt en laat vallen.

    Wat kan je dan wel wegnemen Monty (schimmelrisico daargelaten) Ik neem zijscheuten onder in de plant weg (dieven) Deze in de schaduw staande sinkonderdelen trekken ook flink aan de suikers en zullen enkel wat fluf geven. Iets waar ik niet zo happerig op ben. Deze neem ik vaak dus wel weg. Het fanblad van de node waar ik deze scheutjes wegneem laat ik dus gewoon zitten als reserveopslagplek voor de mobiele voedingselementen. Verder bestaat er nog een techniek waarbij je piepjong fanblad uit de toppen weg haalt, een heel gefriemel en zeer schimmel gevoelig. Vocht wat uit de wondjes komt is de ideale voedingsbodem voor schimmelsporen en er zijn dus open deuren. Toch heb ik dit wel eens toegepast. Vroeg in de topopbouw haal ik dan zeer jong fanblad wat later als de top zal dichtgroeien weg. Dit zijn dan dus sinks die suikers verbruiken die ik liever richting top heb. Om deze techniek toe te passen moet de plant dus wel over voldoende gezonde sourche-bladeren beschikken onder deze top om de top te voorzien van suikers!

     

    Als laatste nog een quisvraagje wat dus met sink and sourche te verklaren is. Wat gebeurt er als je heel vroeg zou toppen? van node 3 terug op node 2? Ben eens benieuwd op de antwoorden. B-)

     

    Grtz.

    .

     

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Monty.
    2+
    #1839
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

    Als je de vorige post een beetje snapte begrijp je dus dat tijdens het toppen of dieven je niet enkel de hormoonbalans in de plant verlecht maar dus ook de sink en source balans beïnvloed. En hier kunnen we dus ons voordeel uithalen om de plant zo te laten groeien dat de uitgroeiende bloeitoppen ongeveer allemaal op de zelfde hoogte komen en even hart aan de suikers zullen gaan trekken.

    Om je plant te sturen kun je dus buiten spelen met het lichtspectrum en de dag- en nachttemperatuur ook spelen met Sink en Source en met de hormoonbalans in de plant.

    Je ziet dat door de ingrepen de onderste zij-vertakkingen een flinke boost hebben gekregen en hierdoor op bijna gelijke hoogte zijn gekomen met de rest van de uitroeiende toppen.

    Alles zit zich zelf nu nog een beetje in de weg maar dat lost zich vanzelf op als er nog wat uitgroei van de toppen plaatsvind en ik de zaak een beetje uit elkaar zal buigen.

    De eerste ware bloei zit er nu aan te komen. De toppen zullen steeds meer aan de suikers gaan trekken waardoor er veel minder richting de wortels kan worden gestuurd. Daarom heb je in bloei dus ook nauwelijks nog wortelontwikkeling.

    Dat was die weer, tot een volgende keer. :bye:

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Monty.
    2+
    #1854
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    De eerste ware bloei zit er nu aan te komen. De toppen zullen steeds meer aan de suikers gaan trekken waardoor er veel minder richting de wortels kan worden gestuurd. Daarom heb je in bloei dus ook nauwelijks nog wortelontwikkeling.

    Ik vergat er bij te vertellen dat als er eenmaal bloeivorming is ook langzaam de productieplaatsen van auxines verminderen. Waardoor er dus ook weer een verandering in de auxine / Cytokinine / gibberreline verhouding ontstaat. De bloei wordt gestimuleerd en wortelgroei geremd. Ethyleen speelt hier ook nog een rol in.

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Monty.
    1+
    #1883
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

     

    Zoals jullie misschien wel al in de gaten krijgen heeft bijna alles in de plant direct of indirect te maken met plantstuurstoffen. Het zijn de postbodes van de plant die berichten doorgeven en processen in gang zetten of juist remmen. Deze postbodes kunnen samenwerken, de zaak neutraliseren of elkaar tegenwerken. Alles heeft hierin met de onderlinge verhoudingen te maken.

    De wetenschap weet van veel van deze processen nog helemaal niet hoe ze exact werken en men ontdekt dagelijks nieuwe dingen. Omdat cannabis door de war on drug in het verdomhoekje is gestoken is hier al helemaal weinig over bekend en staat men echt nog in de kinderschoenen wat betreft het onderzoek naar deze plant. Nu er in de wereld steeds meer landen zijn die het legaliseren komt hier gelukkig wel een beetje schot in.

    Ik zal hieronder proberen uit te leggen wat ethyleen nu in godsnaam te maken heeft met te nat staan en wat abscicinezuur te maken heeft met te droog staan.

    Een beginnersfout die veelvuldig gemaakt word is veel te veel water geven. Gevolg is dan dat de plant het blad laat hangen, het gaat bol naar onder staan maar de bladsteel zelf verslapt niet (bij verwelking zal ook de bladsteel omlaag gaan hangen en hangt het blad gewoon slap omlaag niet bol). Vaak denkt men dan: “O mijn planten hebben dorst” en men verergerd de zaak door nog een plens water te geven. Na een paar dagen vergelen zelfs de bol omlaag staande bladeren en bij overmaat van ramp denkt men dan vaak:”O mijn planten hebben honger”! Beide gedachtes zijn volkomen foutief en men heeft niet goed geobserveerd.

    Doorgaans wordt het dan verklaard met de uitleg: “Wortels moeten ademen kunnen om te kunnen drinken. Wortels die zuurstof arm staan functioneren niet”. Op zich klopt deze uitspraak wel maar waarom gaat dan je blad bol hangen en vergelen? Hier komen dan weer de plantstuurstoffen om de hoek. Ik zal er niet al te diep op ingaan om het begrijpelijk te houden maar wil wel een tipje van deze sluier optillen.

    Ethyleen wordt overal in de plant aangemaakt en is een gas. Ook de wortel maakt ethyleen aan. Daarnaast is de wortel in de grond niet de enigste producent van ethyleen maar ook bacteriën en schimmels maken ethyleen, in de grond kunnen deze organismen dus een hormonale invloed op de plant uitoefenen. In-activering van ethyleen vindt plaats door oxidatie, kortom het reageert met zuurstof en word hierdoor inactief, In een zuurstof arme omgeving gebeurt dit dus niet!

    Normaal wordt ethyleen getransporteerd in de plant via de intercellulaire ruimtes en kan het als gas aan de omgeving worden afgegeven. Ethyleen kan dus vrij eenvoudig uit de plant verdwijnen. Staan de wortels van je plant echter langdurig in veel te natte grond (100% verzadigd met water) dan kan het gevormde ethyleen niet worden afgegeven en wordt het ook niet inactief gemaakt. Nat staande wortels produceren weliswaar minder ethyleen dan goed beluchtte wortels maar de afvoer van ethyleen staat dan wel stil en er vind dan dus een ophoping van ethyleen in de wortels plaats.

    Gevolg van deze ophoping zijn dan vaak:

    • Flinke strekking van de stengel, en vaak verdikt de stengel ook flink. Hier maakt de beginner dus vaak al een denkfout: “Zie je wel ze had dorst en nu groeit ze weer goed” :yahoo: .
    • Ondergronds kan ethyleen ophoping tot gevolg hebben dat de wortelstrekking flink wordt geremd en heel vaak zie je dan ook dat de plantjes adventief wortels (luchtworteltjes net boven de aarde) willen gaan aanmaken, die witte pukkeltjes. De beginner maakt dan vaak de volgende denkfout: “zie je wel dat ik goed bezig ben ze maakt zelfs wortels bovengronds aan en klopt zich zelf op de schouder” :good:
    • De bladeren gaan bol naar beneden staan en beginnen egaal te vergelen. (bij een N gebrek vergeeld het onderste blad vanuit de bladpunt en niet egaal) Hier maakt de beginner de volgende denkfout: “Ze hebben honger en voed de te natte wortel ook nog eens met flink wat N” :wacko: Als gevolg van de ethyleen ophoping zal in een vergevorderd stadium bladsterfte en bladval gaan optreden en de verhoging leid tevens tot een hogere gevoeligheid voor ziekteverwekkers. Dan pas slaat vaak de paniek toe.  Iets hogerop in de plant komen we verbrande bladpunten en randen tegen van het foutief voeden en de beginner is ten einde raad, :unsure: wat heb ik fout gedaan? :scratch:
    • Als het helemaal tegen zit en de plant echt lang veel te nat staat kan er zelfs natte stamrot optreden. De schors laat geheel los van de stam en lost zich als het ware op. Hout en bastvaten worden onderbroken en de plant is ten dode opgeschreven! :-(   :cry:

     

     Te droog staan en wat heeft abscisinezuur hier nu mee te maken? :mail:  

    Abscisinezuur (en het engels abscisic acid) wordt afgekort tot ABA) ABA noemt men ook wel het stress hormoon. Het werkt in vele gevallen als tijdelijke remmer van andere plantstuurstoffen om zich te beschermen tegen stressfactoren. Als we de lamp te kort op de planten hebben of veel te warm kweken of de LV is onder de 30% of de plant staat te droog dan zien we dat de plant de bladrandjes omhoog gaat klappen. Dit komt omdat de plant meer aan het verdampen is dan ze via de wortel kan aanvullen en ze dreigt te verwelken. Als noodscenario sluit ze dan de huidmondjes en dit heeft het opklappen van de bladrand tot gevolg.

    ABA speelt daarbij een belangrijke rol omdat juist deze stof de postbode is die het bericht: “We gaan in noodtoestand en sluiten de bladmonden!” doorgeeft aan het blad. Voorheen dacht men dat ABA enkel werd gevormd in de wortels, zodra deze de waterbehoefte niet meer volledig met wateropname konden dekken. Het hormoon zou dan via de waterstroom tot bij het blad komen om daar de boodschap: “We sluiten de bladmonden!” af te geven. Het blijkt echter toch iets ingewikkelder te liggen.  Men is er inmiddels achter dat ook in het blad zelf ABA aangemaakt kan worden en hoogstwaarschijnlijk is dit veel belangrijker om de boodschap over te brengen dan de hormoonstroom uit de wortels. Je kan nu denken dat is dan toch prachtig ze regelt zelf de waterhuishouding ook als ik er met de lamp te kort op zit maar bedenk ook dat dit een noodscenario van de plant is. Met gesloten huidmondjes komt er ook geen CO2 in het blad en de fotosynthese zal stilvallen. Zoon volgroeid blad met omhoog geklapte bladrandjes word dan dus meteen een sink!

    Staat een plant erg lang te droog, in te lage LV, te warm of ervaart ze te veel warmte instraling op het blad (lamp er te kort op) dan zal de remming van ABA bij de uitgroei van jong blad leiden tot veel kleiner blad maken. Wat natuurlijk ook weer een negatief effect heeft op de fotosynthese capaciteit van de plant. Nu is te droog staan erg snel opgelost. Na een goed gemikte guts water zal de plant binnen een half uur weer herstellen maar te nat staan is een ramp. Een te natte pot kan gerust 2 weken nodig hebben om weer een beetje op te drogen omdat deze enkel aan de oppervlakte zijn water kan verdampen en de plant doet dus helemaal niet meer mee aan het waterverbruik en verdampen. Ik raad spoelen op aarde hierom ook af! Als je een veel te natte pot hebt en de pot is goed doorworteld zou je kunnen opteren om tijdens de nacht de pot van de kluit te trekken zodat deze kluit wat sneller kan opdrogen.

    Stressen of verwennen.

    Je zou nu kunnen denken ik ga druppelen. Ik stel mijn druppelaar netjes af met een tensiometer en pamper me plantje zodat ze in optimale omstandigheden kan presteren. Echter ook hier schuilt een verborgen gevaar! Planten die gedruppeld worden en waar de LV heel constant en netjes word gehouden verliezen na verloop van tijd de gevoeligheid voor ABA en dus het vermogen om de huidmondjes te sluiten. Ze reageren niet meer op verhoogde abcisisnezuur-concentraties en ook in de donkerperiode blijven dan de huidmondjes open staan. Als er dan toch een watertekort, de lamp er te kort op word gezet, plotselinge LV daling of te warm word gekweekt kan de plant gewoonweg niet meer reageren en zal snel verwelken! Je ziet dit wel eens bij stekken die in een propagator zijn opgegroeid onder heel gecontroleerde omstandigheden. Zet je ze dan in de tent valt de helft binnen een dag slap. :cry:

    Dus je plantjes te veel verwennen kan ook negatief uitvallen. Ik zelf giet nogal tijd met de gieter. Meestal laat ik ze van onder drinken  met af een toe een flinke plons van boven. Ook sla ik wel eens een dag over en laat ze droog vallen. Wat schommelen in de LV is zoals je ziet ook geen ramp al het niet al te extreem is. Al met al heb ik dus de vuistregel beter even te droog dan lang te nat en niet te pietje precies kweken. B-)

     

    Dat was het weer , tot de volgende keer.

     

    Grtz.

     

     

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Monty.
    0
    #1889
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

    Zojuist 4 dames die nog in hun startpotten stonden verpot in 9 litertjes. Ja dat is wat weinig ik weet maar anders pasten ze niet in mijn krat en in de kast. Luxe probleem,… te veel vrouwen. Je kan wel zien aan de verschillende bouw van de planten dat het verschillende fenotypes zijn. ook niet erg de lange node makers worden geknakt. Verder is er nog iets gekiemd waar ik echt niet meer van wist welke strain ik nog in dat potje had dus das een testplantje om eens te kijken wat er uitkomt. Verder hebben de colombia’s nog niks bovengronds laten zien. Misschien dat er morgen wel iets komt piepen.Sommige hebben ook iets nat gestaan aan het hangende blad te zien maar ze waren hier ook pas net wakker. en zijn dus vers verpot. Ik heb net de wasdroger aangezet die naast me kastje staat om ze tijdelijk, zo net na de verpot een hoge LV te geven :whistle:

    2+
    #1913
    Monty
    Bijdrager
    695 Reputatie punten

    High again,

     

    De Colombia’s vechten zich, nadat ze 5 dagen geleden on-voorgekiemd de grond in zijn gegaan, Richting het licht. :heart:

    Grtz :yahoo:

    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door Monty.
    1+
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 108)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.